Save Gaza

This blog has two authors. Differentiated by 'Posted by' Ramzul Ramli or Fazlina Anuar on the top of every post. Thank you.

All pictures and articles in this blog strictly cannot be re-post anywhere without permission. TQ.


kena saman

Tuesday, July 26, 2011

| |
|

Aku memang kurang ambil tahu perihal copyright ni. Copyrighted images ke ape ke, agak lack ambil tahu. And Getty Images is suing website owners ...
"They have a software that crawls webpages, using an algorithm it can detect Getty images even if they have been cropped, or otherwise slightly altered"
Mengikut laporan di sini, Getty Images mempunyai satu applikasi crawler yang mempunyai algorithm yang berkeupayaan untuk menjejaki gambar² hak cipta terpelihara diorang, walau pon gambar itu telah dicrop atau telah dibuat minor adjustment. Scary!

Aku pernah bikin satu website untuk kawan aku ni, ada la aku terguna satu gambar diorang ni, dan kawan aku kena sue RM3000 beb! Being charge almost 20x dari harga asal! Memang total rip off!

Shit! Moral untuk diri sendiri untuk lebih aware pasal copyrighted stuff nih! Or if kalau gunakan copyrighted images for personal use (hanya bila dibenarkan), please acknowlegde penggunaan itu dengan menyatakan dapat dari mana ke etc. etc.

Sekian.