Save Gaza

This blog has two authors. Differentiated by 'Posted by' Ramzul Ramli or Fazlina Anuar on the top of every post. Thank you.

All pictures and articles in this blog strictly cannot be re-post anywhere without permission. TQ.


Wireless Audio Video transmitter/receiver

Friday, October 7, 2011

| |
|

Dah lama aku nak post pasal ni tapi asyik lupa je. Dulu time duk rumah sewa bujang, connection setup tv kat tingkat bawah dan atas adalah seperti gambarajah kat atas. Wired. So wayar audio/video yang kuning, merah & putih tu lalu atas lantai, celah tangga bagai. Berselirat.

So last few months, aku ada jumpa kat mudah.my wireless audio video transmitter/receiver ni. Beli dengan harga RM169 kalau tak silap aku. So dengan benda alah ni, aku tak perlu lagi lay cable audio video tuh sepanjang-panjangnya sampai ke tingkat atas. Dari decoder Astro tu, signal audio dan video ditransmitkan secara wireless. No more wires! Lagi satu, this transmitter receiver ni pon boleh menerima dan menghantar signal remote control dari lokasi tingkat atas ke bawah (so tak perlu lah untuk turun naik semata-mata ingin tukar channel).

Apa yang perlu dibuat, dekat decoder Astro perlukan RCA Y-splitter untuk setiap port kuning, merah & putih tu. Satu set kabel sambung direct ke tv dekat, dan satu set lagi masuk ke box transmitter ni.

Then di tingkat atas, box receiver ini dipasangkan ke tv atas. Dan sekarang siaran astro telah berjaya dikongsikan, wirelessly.