Save Gaza

This blog has two authors. Differentiated by 'Posted by' Ramzul Ramli or Fazlina Anuar on the top of every post. Thank you.

All pictures and articles in this blog strictly cannot be re-post anywhere without permission. TQ.


Soalan² standard orang Melayu

Thursday, September 15, 2011

| |
|

"Bile ko nak kahwin?"
"Bile nak dapat baby, kan dah lame kawen?"
"Bile nak tambah baby? Takkan sorang aje kot?"
"Bile nak dapat menantu?"
"Bile nak timang cucu?"
...
...
...
"Bile ko nak mampos?!!"
Haha ... soalan yang last tuh tak pernah lagi la aku dengar kan, tapi soalan-soalan sebelumnya itu selalu kita dengar atau ajukan kepada kawan-kawan sekeliling kita. Biasa soalan-soalan ni ditanya di dalam kaum Melayu kita ni, atau kaum lain pon ada juga perangai macam ni, tataulah kan.

Pernahkah yang bertanya ni terfikir macam mana perasaan orang yang ditanya tuh? Orang yang ditanya kebiasaannya akan jawab, "Belum sampai hajat", "Belum ada rezeki...". Tapi yang sebenar-benar dalam hati dia, tiada siapa yang tahu melainkan mereka sendiri. Kalau aku, for sure akan tension bila diajukan soalan ke-dua tuh. Seriously, aku takde jawapan untuk itu. Rezeki dari Allah s.w.t takkan kita nak persoalkan pulak ye? Ajal, maut, jodoh, rezeki tuh semua datang dari Allah. Siapa kita untuk mempersoalkan semua ni? Takkan nak ikut style cerita hindustan lama, tatkala nasib tak menyebelahinya terus nak pergi marah-marah kat kuil depa sambil hentak-hentak loceng dan keluarlah guruh halilintar semua?

Some come and cakap "Aku dah anak dua", "Aku dah 3 anak! Ko bila lagi?" Well my friend, dapat anak ni bukan some sort like trophy count, macam Liverpool FC dah 5 kali European champion (Chelsea & Stoke City have never won it).
Senang cerita, kita dah tahu orang tuh belom nak kahwin² lagi, maka doakanlah untuk beliau untuk senang bertemu jodoh. Kalau orang tuh dah kawen dan belom dapat zuriat, doakan mereka untuk dapatkan zuriat. Kalau orang tuh anak sikit, doakan lah supaya dimurahkan rezeki mereka. Senang kan?

Jangan dipersoalkan kuasa Ilahi.

P/S: Alhamdulillah both direct family aku & wife tak ade pon tanya soalan macam ni.